Det seks og et halvt årige barn

Der er drenge, og der er piger
Når man ser på børns tegninger i de første år, er det ofte let at gætte kønnet på tegneren. Selvfølgelig er det vanskeligt at sætte klare skillelinier op mellem forskellen på drenge og piger. Men alligevel vil der ofte være visse tendenser, der kan gøre gældende i forbindelse med de to køn. Piger vil ofte sætte sig til at tegne huse, hjerter, mønstre eller prinsesser. Det skal se pænt ud. De øver sig og kan sidde længe og eksperimentere med former og farver. De tegner ofte det samme motiv igen og igen, så de prinsesser, de tegner, får mere og mere detaljerede mønstre på deres kjoler.
Drenge derimod tegner historier med action. De kan være optagede af eventyrlige figurer som drager, riddere, monstre og uhyrer. Eller de tegner mere hverdagsbetonede motiver som biler, insekter eller politi. For drengene er det pæne, ordnede udtryk ikke så vigtigt som den handling, de er i gang med at udspille i tegningen. Der kan være tale om skildringer af det godes kamp mod det onde i forskellige udformninger.
Det er således helt forskellige opfattelser af den samme verden, drenge og piger udtrykker, når de sætter sig til at tegne. Det samme er gældende, når de forholder sig til for eksempel en legetøjsbil. Pigerne kommenterer måske bilens form eller farve, mens drengene kommenterer dens egenskaber.

   
         

Også deres måde at lege på er ofte kønsbestemt. Drenge leger med drenge og piger med piger. Drenge leger ofte i meget store grupper. De leger fysiske lege, der indebærer løb, klatring, cykling, hop og spring. Samtidig fokuserer de meget på hvad, der leges. Det er ikke så vigtigt hvem eller hvor mange, der er med i en leg. De går også meget op i at konkurrere og orienterer sig i forhold til begreber som først, størst og stærkest. Pigerne derimod leger mere med følelser og relationer. Allerede tidligt begynder de at lege rollelege som far-mor-og-børn. De leger det, de ser de voksne gøre, og legene handler ofte om, hvordan vi har det med hinanden derhjemme. For pigerne er det vigtigt hvem, der er med i legen, og rollerne er fastlagte på forhånd, så der kun kan være én af hver: én far, én mor og én baby.


Sjove aktiviteter til aldersgruppen

Skulpturer med sten: find sten i haven, mal på dem med oliekridt eller andre farver. Du kan også lime små fine ting eller små farvede papirstykker eller søm, skruer og meget andet fast på stenen. Man kan lave lim ved at blande mel og vand. Du kan også vikle noget garn om stenen og så male mellem garntrådene. Du kan roligt regne med, at det bliver nogle skægge sten at kigge på!

Indpakkede sten med mønstre: find mellemstore sten, som du kan pakke ind i hvidt A4-papir. Sørg for at tape det godt fast. Derefter kan du male på papiret på stenen. Du kan male det ensfarvet eller male figurer eller små mønstre på. Du kan også tegne nogle lidt farlige figurer på. Stenpakkerne kan stå eller ligge ved siden af hinanden. Det vil se godt ud!

   
         
Børnenes Kunstklub – et samarbejde mellem ni museer i Region Syddanmark